آپراکسی


علایم مهم آپراکسی

·         از دوره نوزادی صداسازی های کودک کم است.

·         مشکلاتی در غذا خوردن دارند. (مثلا غذا مدام در حلقش می پرد، یا غذاهای جامد نمی تواند بجود و...)

·         دیر به حرف می افتند.

·         برای اینکه منظورشان را به شما برسانند از ایما و اشاره به خوبی استفاده می کنند.

·         وقتی شروع به حرف زدن می کنند، در اولین کلمات معمولا صدای اول را نمی گویند مثل ایب به جای سیب یا آپو به جای هاپو.

·         از صداهای محدودی در حرف زدن استفاده می کنند و عموما به جای هم خوانها (مثل ب، ن، ت، ل، م و...) از واکه ها مثل آ، اَ و...) استفاده می کنند.

·         گاهی کلمه ای را به خوبی بیان می کنند و گاهی اشتباه تلفظ می کنند و گاهی حتی از گفتن همان کلمه عاجزند.

کارهایی که پدر و مادرها برای بهبود آپراکسی می توانند انجام دهند:

·         در اولین فرصت به یک آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید.

·         در بازی با کودک از ریتم، ملودی و آواز خواندن استفاده کنید.

·         کودک را به انجام بازیهایی که صداسازی دارند تشویق کنید (مثل کیو کیو کردن با تفنگ، بیبو بیبو کردن با ماشین و...)

·         کودک را تشویق کنید که آنچه می شنود تقلید کند. (دقت کنید از کودک به هیچ وجه نباید خواست که "بگو بابا... بگو بیا... بگو... بگو... بگو..." استفاده از واژه "بگو" نه تنها به بهتر شدن گفتار کودک هیییییییییییییچ کمکی نمی کند بلکه او را لجباز هم می کند و مدام ناتوانیهایش را در نظرش بزرگ می کند که منجر به اختلالات رفتاری خواهد شد.)

·         تکرار ترکیباتی مثل لالالالا... پاپاپاپا... دادادادا... قاقاقاقا... به سرعت پیشرفت آواسازی ها در مراحل ابتدایی بسیار کمک کننده است.

·         خواندن شعر و تکرار بعضی قسمتها


بعد از آن شب بود،
که انسان را همه دیدند

با بادکنکِ سَرَش
که بزرگُ بزرگتر میشد به فوتِ علم
و تماشاچیان تاجر،
تخمین می زدند که در این استوانۀ بزرگ
می شود هزار اسبُ الاغ را
به هزار آخور پُر از کاهُ علوفه بست

و همه دیدند که آن شب او
انگشتر اعتقاد به سپیدارها را
از انگشتِ خود بیرون کشید!

با کلاهی از یال شیر،
بارانی یی از پوستِ وال،
شلواری از چرم کرگدن،
کفشی از پوست گاومیش،
موهایی از یال بلندِ اسب،
دندانهایی از عاج فیل
و استخوانهائی همه از طلای ناب

و قلبش....
تنها قلبش قلبِ خود او بود!
کندوی نو ساخته ای
که زنبورانش در دفتر ِ شعر ِ شاعری،
همه سوخته بودند
به آتش گلهای سرخُ زرد!

حسین پناهی

 

برای خندیدن وقت بگذارید ... زیرا موسیقی قلب شماست

برای گریه کردن وقت بگذارید ... زیرا نشانه یک قلب بزرگ است.

برای خواندن وقت بگذارید ... زیرا منبع کسب دانش است.

برای رؤیا پردازی وقت بگذارید ... زیرا سرچشمه شادی است.

برای فکر کردن وقت بگذارید ... زیرا کلید موفقیت است.

برای بازی کردن وقت بگذارید ... زیرا یاد آور شادابی دوران کودکی است.

برای گوش کردن وقت بگذارید ... زیرا نیروی هوش است.

برای زندگی کردن وقت بگذارید ... زیرا زمان به سرعت می گذرد و هرگز باز نمی گردد.

ماموریت ما در زندگی « بدون مشکل زیستن » نیست ، « با انگیزه زیستن » است.

تنها به شادی در بهشت نیندیشید به خود بگویید رمز و راز خلقت هر چه باشد هدف امروز من درست زیستن در اینجا و اکنون است ...

How to teach pivotal to children with autism

 

نویسنده:رابرت کوگل

قیمت:30000ریال

کتاب حاضر علاوه برتعریف به طیف اختلالات اتیسم  و روش prt که نوعی روش برای درمان اتیسم است.اختلالاتی با علاءم مشابه اتیسم و تصورات اشتباهی که در این مورد وجود دارد پرداخته است و نیز به عوامل احتمالی در افزایش بروز اتیسم،اختلالات حسی،ابزارهای تشخیصی،درمانهای دارویی و ...

نگاهی اجمالی به برنامه لیدکامب

برنامه ليدكامب يك روش رفتارگرايانه براي درمان لكنت در كودكان پيش دبستاني است . در اين

برنامه يكي از والدين يا شخص مهم ديگر زندگي كودك ، درمان را در محيط روزمره او ارايه مي

كند. والد كودك چگونگي انجام اين كار با كودك را در طي جلسه هاي هفتگي در كلينيك گفتار

مي آموزد. در اين جلسه ها، آسيب شناس گفتار، والد را آموزش مي دهد تا در محيط گفتاري روزمره

كودك درمان را انجام دهد و به اندازهگيري روزانه شدت لكنت در وي بپردازد. اندازهگيريها ي والد

توام با اندازه گيريهاي آسيب شناس گفتار در جلسات كلينيك، اجراي اين برنامه را هدايت مي كند .

آسيب شناس گفتار همچنين در اين جلسههاي كلينيكي هفتگي، درمان را بازبيني و اصلاح مي كند و

مطمئن ميشود كه اين برنامه يك تجربه مثبت و لذت بخش براي كودك است.

اين برنامه در دو مرحله اجرا مي شود. در طي مرحله 1، والد و كودك هفته اي يك بار در كلينيك

گفتار حضور مي يابند و والد هر روز درمان را در محيط روزمره كودك انجام مي دهد . زماني كه

لكنت كودك به يك سطح بسيار پايين مي رسد، مرحله دوم آغاز مي گردد. در مرحله 2، در طي يك

دوره چند ماهه يا چند ساله، والد درمان را كمتر انجام مي دهد و كودك و والد كمتر در كلينيك

حاضر مي شوند، مشروط براينكه سطح پايين لكنت كه در پايان مرحله 1 به دست آمده است همچنان

حفظ شود.

برنامه ليدكامب داراي تعدادي اجزاي اصلي است اما كاربرد آنها براي هر كودك حالت فردي پيدا

ميكند. اين برنامه بر اساس روش شرطي فعال قرار دارد كه در آن به كودكان آموزش داده نمي شود

كه از يك الگوي گفتاري متفاوت نظير كند كردن گفتار استفاده كنند، و از والدين نيز نميخواهند كه

محيط كودك را با هدف تسهيل رواني گفتار تغيير دهند. اما زماني كه براي اجراي موفقيت آميز برنامه

لازم به نظر آيد، والدين ممكن است به سازگار ساختن روال عادي خانواده و تغيير برخي از جنبه هاي

مرتبط با سبك تعامليشان در گفتگوهاي درماني سازمانيافته بپردازند.

برنامه ليدكامب به صورت يك طرح پژوهشي مشترك ميان مركز پژوهش لكنت استراليا و رشته

(Bankstown) آسيبشناسي گفتار در دانشگاه سيدني و واحد لكنت خدمات بهداشتي بانكستون

سيدني به وجود آمد. تحقيقات جاري نشان مي دهد كه اين برنامه در آينده دستخوش تغيير خواهد شد.

عاقبت خواب بر آنها چیره میشود...

بیدارشان نکنید..

چرا که تنها خوشی بیچارگان خواب است.

بدون شرح

 

این جوری شد که لامپ کم مصرف بوجود اومد:

کارهای تضمینی آزار و اذیت دیگران

یه آگهی استخدام از طرف یه شرکت معتبر با مدت تماس یک هفته تو روزنامه بدین شمارشم بذارین.

قبل از اینکه قربانی بره حموم برید تو حموم سر دوش رو باز کنید(قسمتی که پیچی هست) بعدش تا اونجایی که میشه کره بچپونید توش ولی حواستون باشه زیاد نریزین که سوراخاشو بند بیارید.. خوب حالا ببندینش و منتظر شید طرف بیاد دوش اب گرم بگیره و حسابی چرب بشه

روی دیوار سفید خونه همسایه با حروف بزرگ بنویسید: لطفا اینجا چیزی ننویسید

هروقت رفتید سینما فیلمای عشقولانه و احساسی ، یه کوکا کولا ۲٫۲۵ لیتری ببرین با خودتون هر ۵ دقیقه یبار یه قلپ نوشابه یه عاروق مشتی … فیلمو اختصاصی ببینین لذذذتشو ببرین !!!!!

اگه صندلی شاگرد جلویی فلزی باشه خوراک گرفتن فندک زیرشه

تو جمعی که وارد شدین سخت با بقیه روبوسی و سلام تعارف کنین بعد بگین این آنفولانزای نوع A هم مریضی کثیفیه ها ،‌چند روزه مارو از پا درآورده !!!!!

اسم خودتو یواشکی تو گوشی رفیقت به اسم دوس پسرش save کنیو هی دم به دیقه بزنگی قط کنی…

ﺗﻮﯼ ﺗﺎﻛﺴﯽ ﺍﮔﻪ ﻛﻨﺎﺭﺕ ﯾﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﯿﻦ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﺑﺸﯿﻦ ، ﺑﻬﺶ ﺑﮕﯿﻦ ﻣﮕﻪ ﻧﻤﯿﺎﯼ ؟


ﺍﻭﻥ ﻫﺎﺝ ﻭ ﻭﺍﺝ ﺷﻤﺎ ﺭﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽ ﻛﻨﻪ .

ﺑﻬﺶ ﻓﺮﺻﺖ ﻧﺪﯾﻦ ﻭ ﺑﮕﯿﻦ : ﭼﻪ ﺯﻭﺩ ﺟﺎ ……ﺯﺩﯼ؟

ﺑﻌﺪﺵ ﺩﺭ ﺗﺎﻛﺴﯽ ﺭﻭ ﺑﺒﻨﺪﯾﻦ ﻭ ﺑﺮﯾﻦ
 

گاهی لازم است..

فاصلتونو با آدما رعایت کنین..

آدما یهو میزنن رو ترمز..

و اونوقت شما مقصری...!!!

خدایا

خدایا تو را عاشق دیدم و غریبانه عاشقت شدم
تو را بخشنده پنداشتم و گنه کار شدم
تو را وفادار دیدم و بی وفایی نمودم ولی هر کجا که رفتم سرشکسته بازگشتم
تو را گرم دیدم و در سردترین لحظات به سراغت آمدم


اما...


تو مرا چه دیدی که همچنان بخشنده و توبه پذیر و مشتاق بنده ات ماندی؟؟

دنیا

رابطه سرعت گفتار مادران و میزان شدت لکنت در کودکان

 

هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سرعت گفتار مادران کودکان لکنتی-به‌عنوان‌ اولین الگودهنده گفتار کودک-با میزان شدت لکنت این کودکان در دامنه سنی 5 تا 12 سال‌ می‌باشد.روش:این پژوهش از نوع مقطعی و جمعیت مورد مطالعه 35 جفت مادر-کودک لکنتی‌ 5 تا 12 ساله بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس از کلینیک‌های گفتاردرمانی سطح شهر تهران انتخاب شده بودند.15 دقیقه از زمان تعامل کلامی کودک با مادر ضبط و تمامی آن‌ لغت‌به‌لغت پیاده شد و با استفاده از شاخص رایلی،کودکان به سه طیف خفیف،متوسط و شدید طبقه‌بندی گردیدند.برای تحلیل داده‌ها از آزمون ANIVA استفده شد.یافته‌ها:رابطه‌ معناداری بین میانگین‌های سرعت گفتار مادر و شدت لکنت در کودکان لکنتی وجود داشت. همچنین بین میانگین سرعت گفتاری مادران و کودکان و نیز بین میانگین سرعت گفتاری‌ کودکان و شدت لکنت در آنها رابطه معناداری وجود داشت.نتیجه‌گیری:یافته‌ها حاکی از وجود رابطه مستقیم افزایش سرعت گفتاری مادران با شدت لکنت و سرعت گفتاری کودکان‌ لکنتی است.همچنین،یک رابطه قوی و مثبت بین افزایش سرعت گفتار کودکان با میزان شدت‌ لکنت‌شان وجود دارد.

 

طنز

دختر کوچولو وارد بقالی شد و کاغذی به طرف بقال دراز کرد و گفت:
مامانم گفته چیزهایی که در این لیست نوشته بهم بدی، این هم پولش.
بقال کاغذ رو گرفت و لیست نوشته شده در کاغذ را فراهم کرد و به دست دختر بچه داد، بعد لبخندی زد و گفت:
چون دختر خوبی هستی و به حرف مامانت گوش می دی، می تونی یک مشت شکلات به عنوان جایزه برداری.
ولی دختر کوچولو از جای خودش تکون نخورد، مرد بقال که احساس کرد دختر بچه برای برداشتن شکلات ها خجالت می کشه گفت: "دخترم! خجالت نکش، بیا جلو خودت شکلاتهاتو بردار"
دخترک پاسخ داد: "عمو! نمی خوام خودم شکلاتها رو بردارم، نمی شه شما بهم بدین؟"
بقال با تعجب پرسید:
چرا دخترم؟ مگه چه فرقی می کنه؟
و دخترک با خنده ای کودکانه گفت: آخه مشت شما از مشت من بزرگتره!

سن آغلا، من اوتانیم

کیم کیمین یاراسین هاردا باغلاسین

 

     ورزقان اوخشاسین ، اهر آغلاسین

 

 

  http://leylikahali.blogfa.com/

http://ovchi.arzublog.com/


امشب با خدا درد دل کن....

آقای مجری:واسه چی درُ باز گذاشتی؟

فامیل دور:واسه بهار.از در بسته دزد رد میشه ولی از در باز رد نمیشه.وقتی  یه درُ باز بذاری که دزد نمیاد توش.فکر میکنه یکی هست که درُ باز گذاشتی دیگه!ولی وقتی در بسته باشه،فکر میکنه کسی نیستُ یه عالمه چیز خوب اون تو هستُ میره سراغشون دیگه.در بازُ کسی نمیزنه.ولی د بسته رو همه میزنن.خود شما ب خاطر اینکه بدونی توی این پسته ی در بسته چیه،میشکنیش.شکسته میشه اون در.دل آدم هم مثل همین پسته میمونه.ی سری از دلها درشون بازه،میفهمی تو دلش چیه.ولی ی سری از دلها هست که درش بسته س.اینقدر بسته نگهش میدارن که بالاخره یه روز مجبور میشن بشکنن و همه چی خراب میشه!!

آقای مجری:در دل آدم چه جوری بار میشه؟

فامیل دور:در دل آدم با درد دله که باز میشه!!

چرا؟

 

یک راهبه می تواند سرتاپای خود را بپوشاند تا زندگیش را وقف عبادت کند , درست است ؟
اما چرا وقتی یک زن مسلمان این کار را انجام دهد , مورد ملامت قرارمیگیرد ؟

 

 

وقتی زنی در غرب خانه داری کند وبه تربیت کودکانش بپردازد مورد ستایش وتقدیر جامعه قرار گرفته فداکارشمرده میشود اما اگر همین کار را زن مسلمان انجام
دهد مورد ملامت قرار می گیرد



خرخون

خرخون مجرم نیست، بیمار است.

بیایید با خرخون ها مثل بیماران رفتار کنیم…!

« ستاد حمایت از بیماریهای خیلی خیلی خاص!!»
 

اندکی آدمیت...


.

.

.

.

آدما باید ببینن در مقابل چیزی که به دست آوردن در عوضش چی از دست دادن!!!!می ارزه؟

ی راهکار واسه دیر رسیدنا...!!

 

 

http://www.taknaz.ir/upload/60/0.776612001321258975_taknaz_ir.gif

 

All of dreams are TRUE

خودتان و رویاهایتان را باور کنید...تو این دنیا خیلی چیزا هست که غیر ممکن نیست!!!

(وبلاگ خنده های صورتی)

کودکان سرزمین من...


مثل لبخند خدا، زیبا
مثل شعر آسمان ، آبی
هرچه را می بینم این جا هست
بی کران تا بی کران، آبی

سیب سرخ کودکی را در
قاب های ساده می بینم
چشمه چشمه ، شعر می نوشم
شاخه شاخه ، رنگ می چینم

مثل بارانی که پا کوبان…
مثل مهتابی که شب ، غمگین …
گاه شادی هایتان تلخ است
گاه اندوه شما ، شیرین

آرزو دارم دلم باشد
مثل چشمان شما ، روشن
کودکان آب و خاک و باد !
کودکان سرزمین من !

انسیه موسویان

نحوه ی طراحی پوستر علمی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

این لینکی که این پایین گذاشتم یه فایل پاورپوینته که طراحی پوستر علمی رو آموزش می ده. حجمشم حدودا ۲ مگابایته. البته توضیحاتش زیاد مبسوط نیست و مشخصه که اسلایدای یه تدریس شفاهیه اما با این حال به نظرم عالیه. خیلی کمک می کنه.

برای مشاهده اینجا را کلیک کنید

خبر روز: تولد اردیبهشت ماهیامون!!

کارت پستال تبریک روز تولد

 

اي ظرافت تپش قلب چکاوک...

تو را بر رفيع ترين قله ي احساسمان قرار داده و با تمام وجود فرياد بر مي آوريم که روشن ترين فرداها تقديم تو باد.

(سمانه و مرضیه) جوووووون! تولد پاکتون هزاران بار مبارک!!!

با آرزوی بهترین ها...

آرامش.....


دیسفاژی

   تعريف ديسفاژي:

 

  اغلب نتيجه اي از انواع اختلالات نورولوژيكي است كه ميتوانددرهر يك از    مراحل بلع طبيعي ايجاد گردد.

                                          علائم ديسفاژي:

 

v     ناتواني در بلعيدن مواد غذايي و حتي بزاق دهان خودشان(شايعترين علامت)

v     سرفه كردن در هنگام خوردن و نوشيدن يا بلافاصله بعد از آن

v     ضعيف شدن صداي فرد در حين خوردن يا اندكي پس از آن وجود صدايي وزوز مانند در مسير تنفسي در حين دم و بازدم

v     ابتلاي بيمار به عفونت سيستم تنفسي(پنومني) به دليل آسپيراسيون مكرر

v     ورود مواد غذايي به مسير هوايي (آسپيراسيون)

v     كاهش وزن و ايجاد علائم سوء تغذيه به علت كم خوريهاي بيش از حد

v     بالا رفتن درجه حرارت بدن از1ـ30 دقيقه پس از غذا خوردن

بطور كلي علائم اختلال بلع در بيماران مبتلا به سكته هاي مغزي از نوع آمبوليك و بيماران سرطاني پيشرونده است وبا گذشت زمان باعث بروز ناتواني بيشتري خواهد شد.  بيماران مبتلا به اين اختلال از به هم خوردن روند طبيعي زندگي شان و ايجاد ناراحتي در تغذيه دچار نابساماني هاي جسمي و روحي مي شوند.

سبب شناسي:

 

علل فيزيولوژيكي پزشكي كه ممكن است منجر به ديسفاژي گردد عبارتند از:

v     اختلالات عصب شناختي و ضربه مانند :عفونت مغز و ساقه مغز ، پاركينسون،  M.S، فلج اطفال، دمانس و فلج مغزي ، سكته مغزي و ......

v     ضايعات ساختاري مانند: وب مادرزادي ، نئو پلاسما، تيرومگالي و ....

v     بيماريهاي بافت تماسي مانند: ديستروفي ماهيچه، پلي ميوزيس

v     اثرات جانبي مانند اثرات ناشي از جراحي، داروها و فيبروز ناشي از راديولوژي، سوختگيها

v     ناهنجاريهاي مادرزادي يا آناتوميكي مانند: شكاف كام و لب، ناهنجاريهاي زبان، شكاف حنجره

ارزيابي:

 

ارزيابي شامل تاريخچه گيري و معاينات فيزيكي است.  پس از ثبت مشخصات بيمار و اطلاع از بيماري و اختلالات اساسي بيمار، اطلاعاتي در زمينه علائم ديسفاژي و زمان شروع آنها، مثلاً وجود درد در حين بلع، وجود آسپيراسيون، وضعيت سرفه و گلو صاف كردن بيمار ، كيفيت آواسازي بيمار ، مدت زمان لازم براي بلع حلقي ، وضعيت جويدن ، نوع ماده غذايي مصرفي بيمار ، قدرت رفلكس Gag  ، تغييرات وزن بيمار، داروهاي مصرفي را مي توان كسب نمود. 

در ارزيابي بيمار همچنين مي بايست  وضعيت فيزيكي بيمار مانند كنترل تنه ،سر و گردن و معاينه اعصاب مغزي و دامنه حركات و قدرت و عملكرد عضلات دخيل و رفلكس هاي دهاني، معاينه و بررسي شود. همينطور وضعيت لثه و دندانهاي بيمار و بهداشت دهان را نبايد از نظر دور داشت.

بررسي وجود يا عدم وجود آسپيراسيون شايد مهمترين و حياتي ترين كار در ارزيابي بيماران مبتلا به ديسفاژي باشد. يكي از دقيق ترين روشها جهت بررسي اين وضعيت انجام عمل بلع باريوم در اتاق راديولوژي، معاينه از طريق فلوروسكوپي مي باشد.

روشهاي ديگري مانند مانومتري كامپيوتري، الكتروميوگرافي و آندوسكوپي با فيبر نوري نيز در ازريابي كفايت اسفنكتر ولوفارينجيال ، مشاهده مستقيم هماهنگي عضلات حلق، ارزيابي عملكرد حنجره طي عمل بلع و ارزيابي ميزان حساسيت حنجره بسيار مفيد مي باشد. در هنگام ارزيابي بايد به جنبه هاي روحي – رواني بيمار نيز توجه كرد.

آسيب شناس آموزش ديده مي تواند يك ارزيابي از تغذيه و بلع انجام دهد و زمينه درمان مناسب را فراهم كند.

نقش آسيب شناس گفتار و زبان در ارزيابي ديسفاژي

1.      گرفتن يك تاريخچه دقيق از وضعيتهاي پزشكي و علائم اختلال

2.      مشاهده توانايي و حركت عضلات مرتبط با بلع

3.      مشاهده وضعيت، رفتار و حركات دهان در حين خوردن و آشاميدن

4.      ارزيابي بلع به كمك تستهاي اختصاصي

درمان

از آنجائيكه ديسفاژي تقريباَ تمامي ابعاد سلامتي فرد را تحت تأثير قرار مي دهد بنا براين تيم درماني شامل پزشك عمومي، متخصص ENT آسيب شناس گفتار و زبان ، متخصص گوارش، متخصص مغز و اعصاب، راديولوژيست، متخصص تغذيه، روانپزشك ، متخصص ريه و سيستم تنفس، دندانپزشك و جراح عمومي است.

درمان اوليه اختلالات بلع و تغذيه اي ، بررسي علل پايه اي اختلال مي باشد . بسته به علت ممكن است درمان دارويي يا جراحي باشد. همراه با درمان دارويي يا جراحي ، رويكردها و مشاورات  آسيب شناس گفتار و زبان هم مي تواند در درمان ديسفاژي موثر واقع گردد.

رويكردهاي درماني:

 

بسته به نوع اختلال عملكردي شامل :

v     تغييرات رژيم غذايي: به عواملي چون حجم ماده غذايي، شيوه تغذيه، و ... بستگي دارد.

v     تكنيكهاي جبراني بلع شامل: تغيير وضعيت بيمار، روش هاي پيشرفت آگاهي حسي بيمار ، تغيير اندازه لقمه غذا و سرعت ارائه آن به بيمار، تغيير چگالي و سفتي ماده غذايي ، استفاده از پروتزهاي داخل دهاني

v     درمان بلع به صورت غير مستقيم:  اين شيوه به بيمار تمريناتي را جهت تقويت ماهيچه هاي آسيب ديده  يا ضعيف شده آموزش مي دهد.

v     درمان بلع به صورت مستقيم: اين شيوه تمريناتي را براي عملكرد صحيح حين بلع به بيمار آموزش مي دهد.

بهترين تكنيك در درمان ديسفاژي حذف آسپيراسيون تاحد امكان و جلوگيري از باقيماندن غذا در مسير دهان و حلق مي باشد.

گفت و گوهای تنهایی

چرا هیچ كس دوست ندارد كه به قیمت تمام لذت ها و خوشبختی های

عالم ، یك گام در فهمیدن عقب تر برود ؟

خبر روز : امتحان حذفی آفازی!

 

 

آنچه جذاب است سهولت نیست، دشواری هم نیست، بلکه دشواری رسیدن به

سهولت است...

 

" كورش كبير"

می خواهم بگویم...

می خواهم بگویم فقر همه جا سر می کشد.

فقر چیزی را " نداشتن " است.ولی آن چیز پول نیست.گرسنگی نیست.عریانی هم نیست.

فقر همان گرد و خاکی است:که بر کتابهای فروش نرفته ی یک کتاب فروشی می نشیند.

فقر کتیبه ی سه هزار ساله ای است که روی آن یادگاری نوشته اند.

فقر پوست میوه ای است که از پنجره ی یک اتومبیل به خیابان انداخته می شود.

فقر همه جا سر میکشد.

فقر شب را بی غذا سر کردن نیست.

فقر روز را "بی اندیشه "سر کردن است...

بارون...

 

 

 

 

باران می بارد . قطره های باران با گونه های زمین برخورد می کنند و کم کم با یکدیگر جمع می شوند و در بستر رودها جاری می گردند . باران می بارد تا چشم های هیچ کشاورزی از نگرانی پر نشود . باران می بارد تا هیچ جوانه سبز و لطیفی تشنه نماند و آلودگی های هوار ابشوید و با خود ببرد . تا برگ های همه درختان نشاط بهاری را در رگ های خود حس کنند . زمین سیراب شود . تا چاه ها پرگردند . تا گندم زارها سر سبز شوند . تا درختان شکوفه دهند . تا باغ ها ثمر دهند . تا زمین های کشاورزی سرشار از محصول باشند . تا آب جیره بندی نشود و هر کس بتواند مثل آب خوردن از آب سالم استفاده کند تا رودخانه ها خشک نگردد ... تا شدت گرما زندگی را سخت نکند ... تا همچنان بتوان با شادی بر این کره خاکی زیست .

و باران می بارد تا همچنان امید به این که خدا ما را دوست می دارد استمرار داشته باشد . هر قطره باران نشانه آن است که خداوند برای انسان پیام دوستی می فرستد .

... و باران نمی بارد زیرا کشاورزان سرشار از شادی فراموش می کنند که زکاة بدهند و باران نمی بارد زیرا باغ داران شاید که سبدهایی از این میوه ها را به فقیران اهدا نکرده باشند ... زیرا هر کس با آسودگی خیال به هدر دادن آب مشغول شده است . و زیرا انسان ها شادی هایشان را از راه هایی که خدا دوست نمی دارد، به دست آورده اند .

و باران نمی بارد زیرا گناه ها صفحه آسمان را تیره و تار کرده است . و همچون ابرهایی تیره اجازه استجابت دعا را نمی دهند . مگر نه این که باید برای بارش باران راه آسمان باز باشد .

و باران نمی بارد زیرا آن ها که بر مسند قدرت تکیه کرده اند یادشان رفته است، برای خدمت انتخاب شده اند . فراموش کرده اند که در همین حوالی کسانی هستند که آب تصفیه شده برای آشامیدن ندارند یا کودکانی هستند که در روزهای بارانی، بدون چکمه و لباس گرم در خیابان ها و نه مدرسه ها آدامس، شکلات و شاید چیزهای دیگری می فروشند .

ای کاش! به خاطر مهربانی های بی دریغ خداوند هوشیار شویم و بدانیم باران های رحمت خداوند زمانی بر ما می بارد که با دیگران مهربان باشیم و بدانیم دیگران نیز در اموال ما سهم دارند و ...

جمعه ساکت
جمعه متروک
جمعه چون کوچه های کهنه،غم انگیز
جمعه اندیشه های تنبل بیمار
جمعه خمیازه های موذی کشدار
جمعه بی انتظار
جمعه تسلیم


خانه خالی
خانه دلگیر
خانه در بسته به هجوم جوانی
خانه تاریکی و تصور خورشید

خانه تنهایی و تفال و تردید
خانه پرده،کتاب،گنجه، تصاویر

آه، چه آرام و پر غرور گذر داشت
زندگی من چو جویبار غریبی
در دل این جمعه های ساکت متروک
در دل این خانه های خالی دلگیر
آه، چه آرام و پر غرور گذر داشت...