دانشجویان گفتار درمانی همدان ۸۸

وظیفه یک گفتاردرمانگر کمک به افرادیست که دچار اختلالات تکلم هستند تا این بیماران نیز مانند سایرین از گفتار طبیعی بر خوردار شوند

دانشجویان گفتار درمانی همدان ۸۸

وظیفه یک گفتاردرمانگر کمک به افرادیست که دچار اختلالات تکلم هستند تا این بیماران نیز مانند سایرین از گفتار طبیعی بر خوردار شوند

دیزارتری

دیزارتری

فلج اندام های گفتاری از عمده ترین عوارض سکته مغزی

رییس انجمن گفتار درمانی، فلج اندام های گفتاری را از عمده ترین تاثیرات سکته مغزی دانست و درعین حال بر نقش خانواده در ایجاد امید به زندگی در بیمار و همچنین فراهم کردن فضایی شاد به منظور بهبود بیمار تاکید کرد.
بابک وثوقی ، کارشناس ارشد گفتار درمانی، در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سکته مغزی می تواند تاثیرات متفاوتی بر بدن گذاشته به طوری که از سیستم تنفس تا سیستم گفتاری را درگیر می کند که به آن اصطلاحا "دیزارتری" گفته می شود.
وی ادامه داد: به دنبال سکته های مغزی وضعیت ارادی بودن گفتار و عملکردها دچار مشکل شده و بسیاری از اعمال در قسمت غیرارادی انجام می شود که در اصطلاح علمی از آن به اپراکس تعبیر می شود.  وثوقی، زبان پریشی (آفازی) را از مهمترین عوارض سکته مغزی عنوان کرد و گفت: زبان پریشی از دیدگاه ها و رویکردهای متفاوت، انواع مختلفی دارد که زبان پریشی حسی و زبان پریشی حرکتی از مهمترین آنهاست.  به گفته وی در زبان پریشی حرکتی ممکن است فرد در درک مشکل نداشته باشد اما در بیان با مشکلاتی روبروست. این در حالی است که در زبان پریشی حسی، فرد در درک مسایل دچار مشکل می شود.
وی افزود: مهمترین وظیفه گفتار درمانگر در مورد فرد مبتلا به دیزارتری، کار بر روی مسایل فلجی اندام های گفتاری است. گفتار درمانگر در این مورد از تکنیک های ماساژ و تمرین های حسی - حرکتی بهره می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد